În loc de ”Salut”, strigă „Be brave!”. Nu urma tiparele obișnuite, ci stabilește noi drumuri. Renunță la a fi extrem de politicoasă și corectă și alege, mai degrabă, să fii rebelă, curajoasă și spontană. Acesta este îndemnul answear.LAB. Am stat de vorbă cu directorul de brand, Aga Korsak, despre ideile din spatele colecțiilor answear.LAB, din culisele creării unei colecții, provocările viitoare și succesele obținute.
answear.LAB, brandul propriu Answear, a fost înființat în 2020, creat de femei pentru femei. Prin capsule ciclice, tematice, vorbește cu îndrăzneală despre curajul femeilor din lumea modernă, despre problemele, ambițiile și visele lor. Tabuurile nu există aici, iar în afară de mesajele pe care colecțiile le transmit, acesta au și un design grozav, calitativ și unic. Colecțiile answear.LAB se dezvoltă cu ajutorul fabricilor mici și a designerilor independenți, cu care creează propuneri originale, ajutând astfel afacerile locale. Brandul este condus de Aga Korsak, care activează în industria modei de peste 20 de ani și combină experiența ei impresionantă în afaceri cu educația artistică și cu sufletul unei feministe.
Dacă ai putea defini marca answear.LAB în 3 cuvinte, care ar fi acelea?
CURAJOS, EMPATIC și SPONTAN.
answear.LAB este un brand implicat social care nu se teme să promoveze subiecte importante, subliniind în mod repetat puterea și curajul femeilor. De unde a venit ideea unei astfel de ideologii și ce a definit forma finală a mărcii?
answear.LAB, încă de la începutul existenței sale, este mai puțin concentrat pe tendințe și mai mult pe comunicarea socială. Din păcate, tendințele îi fac pe oameni să se îmbrace la fel, pierzându-și personalitatea vizuală. Pentru mine, stilul este mai important decât tendințele. answear.LAB vă încurajează să experimentați, să vă construiți propria lume și să faceți alegeri neconvenționale.
În spiritul feminismului?
Pentru mine, feminismul este un habitat natural. Baza feminismului meu este respectul profund pentru ceilalți și străduința constantă pentru a atinge echilibrul social. Echilibrul, sau mai degrabă egalitatea, indiferent de culoarea pielii, orientarea sexuală, religie, bogăție sau numărul kilogramelor. Feminismul este esența valorilor mele, determină direcțiile acțiunilor mele, este o prismă pentru deciziile pe care le iau. Angajamentul meu se traduce în mod natural în marca pe care o conduc.
Unii spun că „Feminismul este o tendință”. Ce părere ai despre utilizarea temelor feministe de către mărci?
După cum am menționat, feminismul este pentru mine cel mai important curent de gândire socială, căruia îi datorăm foarte mult. Acest lucru nu înseamnă însă că feminismul ar trebui să fie doar pentru femei. De fapt, este nevoie urgentă ca și bărbații să devină feminiști. Feminismul ne poate aduce mai aproape de o societate fără gen, în care fiecare își poate alege rolurile care i se potrivesc cel mai bine decât cele care li se impun. Pentru mine nu este o modă, ci o evoluție filozofică firească.
În calitate de director de brand, ce consideri cel mai important atunci când creezi un brand de îmbrăcăminte?
Mai multe aspecte sunt extrem de importante. Metoda de obtinere a produsului, cu grijă pentru mediul înconjurătorl, crearea unor serii limitate care sa nu provoace supraproductie, calitatea materialelor din colectie, deoarece calitatea sta la baza stilului, dar estetica este probabil prioritatea. Hainele noastre sunt minunate și frumoase.
Trebuie să rețineți că answear.LAB produce serii foarte scurte: de la 30 la 100 de piese, ceea ce oferă în mod natural clienților noștri o garanție a unicității.
Pentru o femeie modernă, îmbrăcămintea este o „ARMURĂ”, care ne oferă un sentiment de siguranță, ne crește stima de sine, adaugă încredere în sine pentru a face față vieții de zi cu zi și problemelor care ne așteaptă chiar în pragul ușii. Lumea modernă nu este încă prietenoasă cu femeile care trebuie să lupte constant, să se elibereze de rolurile impuse de societate. Suntem judecate și criticate în fiecare zi, trebuie să dovedim lumii în fiecare zi valoarea noastră. Și prin colecțiile noastre, aș vrea să spun: „Gata! Destul!” Poti sa porti ce iti place și cum iti place, pentru că nimeni nu are dreptul să te judece.
Construirea unui stil individual ar trebui să fie primul pas în a trăi în propriile condiții.
Fiecare capsulă answear.LAB este originală. Fiecare spune o poveste separată. Ce te inspiră și de unde îți iei ideile pentru colecțiile noi?
Fiecare capsulă tratează probleme care sunt importante pentru noi și fiecare are rolul de a ne verbaliza dorințele.
Eroii tuturor colecțiilor noastre sunt femei, fiecare dintre ele este puternică în felul său și fiecare este o inspirație.
Prin „puternică” vrei să spui…?
Deși mulți dintre noi s-au săturat de termenul de „femeie puternică” pentru că îl asociem cu o persoană foarte descurcăreață, suprasolicitată, care poartă constant poverile vieții, îmi place acest termen, deși îl definesc în felul meu. Aici voi enumera un întreg set de caracteristici, un adevărat concert de dorințe la care ea aspiră.
Pentru mine, o femeie puternică este cineva care crede în ea și în propriile abilități, în ciuda situațiilor dificile – nu își pierde încrederea în sine. O femeie puternică poate învăța din eșecurile ei, le poate prelua în ritmul ei și nu se teme de riscuri. Ea lasă trecutul în trecut și îl acceptă așa cum a fost. Ea trăiește cu grijă în prezent și își planifică viitorul. Ea își dă dreptul de a greși și renunță în mod conștient la vinovăție. Ea are grijă de nevoile ei, le exprimă clar și își ascultă intuiția. Ea își dă dreptul să simtă diverse emoții, să le exprime și să le experimenteze. Are valori clar definite și este ghidată de ceea ce este important pentru ea. Ea își dă dreptul de a fi o persoană sensibilă. O femeie puternică se dezvoltă constant, citește, ascultă, este atentă, dobândește cunoștințe, este deschisă către oportunități și posibilități noi. Își ascultă corpul, îl place și îi pasă de el. Ea știe că numai datorită ei poate simți pe deplin emoții, poate experimenta iubirea și își poate îndeplini dorințele. O femeie puternică nu se compară și nu concurează, ci merge pe drumul ei, spre obiectivele ei, într-un ritm care i se potrivește cel mai bine. Cu siguranță trage o linie pentru cei care încearcă să o treacă. Ea poate pleca din relațiile nefavorabile. Ea știe că doar respectându-se pe ea însăși se poate aștepta la respect din partea ceilalți. Acest „esențial al unei femei puternice” este puțin lung și cu siguranță nu am enumerat toate trăsăturile, dar probabil l-aș putea numi și „esențialul unei femei fericite”. În sfârșit, aș dori să adaug că o femeie puternică nu este străină de frică, dar știe să o depășească. Ea știe că frica este o emoție foarte puternică și importantă care ne însoțește de-a lungul vieții, așa că o acceptă și încearcă să o deslușească. O femeie puternică nu are sindromul de școală politicoasă, nu-și face stima de sine dependentă de opiniile celorlalți. Ea nu caută acceptarea în exterior, ci în interiorul ei. Nu-i este rușine de slăbiciunile ei și știe că și ele constituie valoarea și puterea ei.
Care sunt etapele creării colecțiilor limitate? Cât timp a fost nevoie pentru a crea, de exemplu, No Shame sau Girl Power?
Baza fiecărei capsule este o idee pe care apoi o vizualizăm. Poți avea îndoieli despre cum să exprimi emoțiile prin haine, dar pentru noi este un fel de limbaj prin care comunicăm. Alegem culori și forme care se potrivesc unui anumit subiect. De asemenea, selectăm cu atenție materialele de producție. Căutăm soluții, structuri, culori, modele și imprimeuri care să ne ajute să comunicăm un conținut specific. Desigur, aceasta este ideea noastră despre subiect, dar face și parte dintr-o lucrare minunată, creativă, colaborativă. Ritmul creării unei colecții variază, de obicei închidem faza de proiectare în câteva săptămâni. Mai târziu, totuși, există o parte de producție puțin mai puțin interesantă, dar provocatoare și foarte complacioasă.
answear.LAB există de aproape 2 ani. Care a fost, în această poveste scurtă, dar foarte intensă, cea mai mare provocare?
Pentru noi, acești 2 ani sunt o perioadă de muncă intensă, dar și o mare aventură, plină de întâlniri cu oameni inspiraționali și călătorii nesfârșite.
Cel mai dificil lucru a fost să spargi stereotipul de a percepe un brand de modă exclusiv în contextul colecțiilor de îmbrăcăminte. Am reușit să creăm un brand puternic, neconvențional, care reprezintă egalitatea printr-o voce puternică, un brand care subliniază importanța diversității, unicității și exprimării dorințelor fiecăruia dintre noi.
Ce ne poți spune despre cea mai recentă capsulă îndrăzneață, ”Be Brave”? Numele ei sugerează clar – „Fii curajoasă”, dar poți să ne dezvălui mai multe?
„BE BRAVE” este o definiție a brandului answear.LAB. Reprezintă o declarație deosebită a puterii și autonomiei feminine. Te încurajează să acționezi în conformitate cu propria ta intuiție și să-ți asculți propriile dorințe. Este o invitație de a rupe tiparele, de a schimba, de a explora și de a-ți asuma riscuri. Colecția este preponderent neagră și conține notele muzicii rebele-rock, dar este și romantică și senzuală, pentru că „BE BRAVE” atinge fiecare zonă a vieții noastre.
Rebeliune, eliberare, artă – astfel de asocieri apar în mintea celor care se uită la fotografiile sau elementele incluse în colecție. În timpul creării, ne-am inspirat din lumea filmului și a artei, precum și din evenimente și personaje importante din istoria ei. Mă gândesc în primul rând la arta și la persoana lui Frida Kahlo – o artistă mexicană rebelă a cărei operă este profund saturată de feminism și revoluția sexuală. Această mișcare a șocat Europa de Vest și America la sfârșitul anilor 1960 și începutul anilor 1970 și a schimbat pentru totdeauna abordarea noastră asupra sexualității feminine și, în sfârșit, a percepției noastre despre femeile care preferă să urmeze o carieră. Colecția include și ecourile filmului cult „Thelma and Louise”, în care personajele principale nu se temeau să-și asume riscuri pentru a se simți, în sfârșit, libere. Avem și o notă modernă – pentru vizualurile colecției, grafica specială, care emană putere feminină, a fost creată de ilustratoarea și designerul Katarzyna Bogucka, zisă „Nioska”.